מספר אבני דרך בהקמת יחידות הצנחנים

מהקמת גד' 890 עד הקמת חט' 55

 

האמור  להלן במסמך זה נסמך על זכרוני האישי ולא אומת מול מספר רב של מסמכי וספרי מקור העוסקים בנושא זה, יש להתייחס אליו בהתאמה. אני נותן פה דגש  על הקמת גד' 771 (לימים גד' 28) כגד' המילואים הראשון במסגרת חט' 202 (לימים חט' 35) ועל הקמת חט' 55 , המוכרים לי היטב מתוך ידע אישי.

 

א.         הקמת גד" הצנחנים הסדיר 890

הניסיון הראשון להקמת גד' צנחנים סדיר היה בתאריך שאיני זוכרו. אכן בסיסו הראשון היה באחוזה שעל הר הכרמל וקורס הצניחה הראשון ללוחמיו היה בשדה התעופה רמת דויד על בסיס מדרכים וציוד צניחה מהצבא הבריטי. למיטב זכרוני המשימה הוטלה על סא"ל יהודה הררי שהיה בזמנו מ'צנחני היישוב' במלה"ע  ה-2. הגדוד בכמה גלגולים, שלא הוכיחו את עצמם כיחדה מבצעית. נכשל בכמה ניסיונות של פעילות מבצעית, פעל עד שנת 1955. הגדוד הוצב בתל נוף. לידו הוקם בי"ס לצניחה שהתבסס על כמה מדריכים שקבלו את הכשרתם הראשונה בצבא הבריטי והצ'כי. לגד' זה עברו לפי בקשתם כמה קצינים שלא מצאו את מקומם בצבא כגון: מרסל טוביאס שהיה מ"פ בבה"ד 4 ואהרון דוידי שהיה מ"פ בבה"ד 1.

ב.          הקמת יחידה 101

בשנת 1953 החליט משה דיין –  אז הרמטכ"ל, לשנות את רוח הלחימה בצה"ל, שהייתה ישנונית למדי, זאת

באמצעות ייזום הקמת יחידה ייעודית במסגרת פיקוד המרכז ולמעשה בכפיפות ישירה לרמטכ"ל. היחידה עסקה בעיקר בפעילות מודיעינית מעבר לקוי האויב, הקמת היחידה הוטלה על רס"ן (מיל) אריק שרון שהיה סטודנט  באוניברסיטה העברית. היחידה נבנתה בשיטת 'חבר מביא חבר' ללא קיום של היררכית דרגות צבאית (מאיר הר ציון היה סמל, ואילו לוחמיה שמואליק מרחב ואביגדור קנריק היו קצינים ביחידות שונות של צה"ל). יח' 101 פעלה במתכונת זאת במשך מספר חדשים בשנת 1953/4.

הערכים ורוח הלחימה שגובשו ביח' 101 משמשים כמודל לרוח הלחימה של  צה"ל עד ימים אלה.

ג.          מיזוג גד' 890 עם יח' 101

בשנת 1953 החליט הרמטכ"ל משה דיין 'להעביר מהלך' בשינוי רוח הלחימה של צה"ל, זאת באמצעות מיזוג גד' הצנחנים הסדיר 890 עם יח' 101, תחת פיקוד של סא"ל אריק שרון. המיזוג היה טראומתי ביותר לגד' 890, רוב סגל הפיקוד הבכיר שלו פרש מהגד' ולמעשה הוא נבנה מחדש בעיקר על בסיס הלוחמים מגד' 890 (רוב לוחמי 101 פרשו לשירות מילואים) ובאמצעות בניית סגל פיקודי חדש, בעיקר מפקדי פלוגות שהועברו מחיל הנח"ל (מוטה גור, דני מט ואחרים), מינוי אהרון דוידי כסמג"ד ומרסל טוביאס  כמפקד פל' הטירונים, אך בעיקר ההטלה על הגדוד את המשימות המבצעיות המכונות 'פעולות התגמול' שנועדו להגן על ההתיישבות המושבית והקיבוצית בגבולות ישראל, פעילות שבוצעה ע"י 'מסתננים' שהיו פליטים ערבים שחזרו לכפריהם ובחסות צבא עבר הירדן ('צע"י'). 'פעולות התגמול' יצרו שינוי עמוק ברוח הלחימה של צה"ל שעקבותיו מורגשות עד היום.

ד.         הקמת חטיבה מוצנחת ראשונה

בשנת 1955 הוחלט על בניית חטיבה מוצנחת חדשה, זאת ע"י הקמת גד' מילואים ראשון שלוחמיו היו בעיקר משתחררי גד' 890, זאת בשיטה הישנה של 'חבר מביא חבר' (אני הצטרפתי לגד' בהזמנת אהרון דודיי –  אז מג"ד 890, שהיה מפקדי בבי"ס לקצינים, כמפקד מחלקה בפל' א' של הגד'). אימון ההקמה של הגדוד התקיים בקיץ 1956 בחורבות הכפר 'בית נטיף' ליד קיבוץ 'נתיב הל"ה'. הגדוד שירת כגדוד מילואים במסגרת החטיבה 202 החדשה (לימים חט' 35), שפעלה  בהרכב של הגד' הסדיר  890, גד' המילואים 771 וגדוד חדש שהורכב מלוחמי הכשרות הנח"ל שנקרא גד' 50 שהוסבו לצנחנים, זאת בעיקר ע"י העברם במהלך גדול של קורסי צניחה. התקיים אז הפרש איכותי גדול בין לוחמי הגדודים השונים. גד' 890 היה בעל יתרון בשל היותו גדוד סדיר אולם חסר ניסיון קרבי, גד' המילואים היה הגדוד בעל הניסיון הקרבי ולגדוד 50 היה צורך בצבירת ניסיון קרבי. מפקדי הגדודים היו בהתאמה רפאל איתן (רפול), קצין (חבר של שרון ממלחמת העצמאות שכונה 'שרולנה') ומוטה גור.

ההפעלה הראשונה של חטיבת הצנחנים החדשה הייתה ב-1956 ב'מלחמת קדש' כאשר משימתה העיקרית הייתה לנטרל את הצבא המצרי מהתערבות בכיבוש תעלת סואץ ע"י צבאות אנגליה וצרפת. כאן גם בוצעה צניחה קרבית גדודית של הגד' הסדיר בפתח המזרחי של מיצר המיתלה.

ה.         הקמת חטיבה 55

בשנת 1965 הוחלט על הקמת חטיבת צנחנים במילואים נוספת (זאת לאחר הקמת חט' 80 לאחר מלחמת קדש). ההקמה הייתה מודולרית, ראשית הוקמה מפקדת הקמה ('צוות ב') במסגרת המערך המוצנח דאז שהיה בפיקודו המקצועי של הקצח"ר הראשון אל"מ (לימים תא"ל) אהרון דוידי. החטיבה פעלה בסד"כ של 'פיקוד המרכז',  במקביל לחט' 80 שנכללה בסד"כ של פיקוד הצפון.

לחטיבה צורף בתחילה גד' 28 ה'וותיק' שנגרע מחט' 35 ובמקומו בחט' 35 הוקם גד' 202. הגדודים 66 ו-71 שניבנו בעיקר על משוחררי גד' 50 עם סגל פיקוד שנלקח בעיקר מהמערך המוצנח דאז,  בעיקר מ-גד' 28 וחט' 80. אימוני ההקמה של גדודים אלה התנהלו בשנים 1965/6 בשטח האימונים של 'תל קריות' ליד ערד.

במקביל הוקמו היחידות החטיבתיות חלקן מ'ההתחלה' וחלקן ע"י גריעה מחט' 35. למפקד החטיבה מונה ב'מינוי משני' אל"מ מוטה גור –  אז מפקד פו"מ. התחלת התאגדות החטיבה החדשה הייתה בספטמבר 1966 כאשור העיסוק העיקרי של המח"ט היה לבנות מפקדת חטיבה (גוף מקצועי המונה כ-100 לוחמים). אני הועברתי מתפקידי כמפקדה הוותיק של פל' א' בגדוד 28 לתפקיד קמ"ן חטיבה 55 החדשה מסיבות שהדיון בהם אינן מעניינו של מסמך זה).

 אימון ההקמה של החטיבה החדשה יועד לחודש אוגוסט 1967, אך למעשה התבצע בנסיבות של 'קרב היתקלות' חטיבתי בלחימה לשחרור ירושלים, זאת כאשר החטיבה הועברה לפיקוד המרכז ממשימתה בלחימה יזומה ומתוכננת  במלחמת 'ששת הימים', זאת במבצע מוצנח/מונחת בגיזרת 'אל-עריש'. ההעברה בוצעה על מנת להילחם בהתערבות הצע"י בלחימה בירושלים, זאת במסגרת פיקוד המרכז שלא עמדו לרשותו מספיק חטיבות לוחמות. למשמעות לחימת 'ההיתקלות' הזאת (בנוהל קרב 'חפוז' שלא עמד בכל קריטריון צבאי מוכר) שהייתה, לדעתי, הכרחית על מנת למנוע את כיבוש מובלעת 'הר הצופים' ע"י הצע"י.

משימת החטיבה בוצעה בהצלחה אך בגלל 'נוהל הקרב' המקוצר (לא היה מספיק מודיעין, תכנון הלחימה –  החטיבתי והגדודי, בוצע בפחות מהזמן המינימלי הדרוש ועוד ועוד) שולם עבור הצלחה זאת מחיר של הרוגים כבד מנשוא

על המשך היסטוריית הלחימה של חט' 55 במלחמות ישראל בפעם אחרת